O ssaniu, żuciu, połykaniu…

Umiejętności pokarmowe dziecka- czyli o ssaniu, jedzeniu i piciu

 

Umiejętności pokarmowe dziecka stanowią istotny element diagnozy neurologopedycznej. Dlatego, że dziecko przyswajając kolejne etapy rozwoju tych umiejętności przygotowuje się do czynności mówienia,  a dokładniej- przygotowuje aparat artykulacyjny do mówienia. Dla prawidłowej realizacji głosek oraz rozwoju zgryzu ważna jest prawidłowość pracy mięśni oralnych.

SSANIE- czynność ssania oparta jest na dwóch komponentach: zassania (umiejętność wytworzenia ujemnego ciśnienia w jamie ustnej) oraz ruchu żuchwy. Uwarunkowane są one właściwą budową i pracą aparatu artykulacyjnego. Jeśli dziecko nie potrafi ssać, ma problem, aby chwycić pierś, zachłysta się lub szybko się męczy należy sprawdzić wędzidełko podjęzykowe.

Częstym pytaniem jakie zadają rodzice logopedom jest dobór smoczka oraz butelki. Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, gdyż każde dziecko jest inne. Dla logopedy ważne są fizjologiczne uwarunkowania dziecka, dojrzałość odruchów ustno-twarzowych, przede wszystkim odruch ssania, wymiotny. Bardzo ważne jest, aby smoczek nie powodował, że język znajduje się na dole jamy ustnej. Kształtuje się wówczas nieprawidłowa pozycja spoczynkowa, a dodatkowo sprzyja to połykaniu nadmiernej ilości powietrza, co skutkuje kolką.  Przy prawidłowo dobranym smoczku język unosi się dociskając brodawkę lub smoczek do podniebienia.

Łyżeczka powinna być płaska. Jednak tak naprawdę najważniejsza jest technika podawania pokarmu. Niewielką ilość pokarmu podajemy na łyżeczkę, prostopadle wsuwamy ją do buzi i czekamy na aktywność warg (powinno nastąpić zwarcie warg) i wysuwamy łyżeczkę z buzi bez wycierania jej o górną wargę.

Kolejna bardzo ważną kwestią jest dobór butelki. Tutaj duże znaczenie ma także technika podania płynu. Otóż, przystawiamy brzeg kubka za dolna wargę (język powinien zostać w środku), lekko go przechylamy aktywizując w ten sposób górną wargę do domknięcia i wciągnięcia płynu. Dużo kontrowersji ostatnio budzą kupki- niekapki. Wsuwanie ustnika między dziąsła czy zęby może powodować rozsuwanie się łuków dziąsłowych, co prowadzi do zgryzu otwartego lub protruzji (wysunięcia górnych mlecznych siekaczy). A istotny jest również fakt, iż kubki te bywają niehigieniczne i trudne w utrzymaniu czystości. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest kubek bez dziobka (np. Kubek Doidy, Lovi 360) oraz kubek Reflo Smart Cup.

Kubek Reflo jest szczególnie polecany przez logopedów, gdyż kształtuje właściwą motorykę głowy i szyi, trenuje motorykę rąk, ćwiczy prawidłowe przełykanie i oddychanie, kubek zmniejsza ryzyko zachłyśnięcia, dziecko nie utrwala tzw. niemowlęcego typu połykania (który winien zniknąć po 12 m-cu życia), no i oczywiście co najważniejsze, z punktu widzenia rozwoju mowy, dziecko ćwiczy mięśnie języka, bo musi odpowiednio angażować mięśnie ust.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *